Psoriasis.

Jag har psoriasis sedan 2006, detta är inte vad många tror en hudsjukdom utan mycket värre än så, detta är en systemsjukdom vilket innebär att det är fel i endel gener och att den är kopplad till andra sjukdomar som hjärt och kärl sjukdomar och mage och tarm samt artrit (ont och inflammation i lederna)...
/Patienter med psoriasis har ett överskott av ett kroppseget ämne, ett protein som kallas TNF-alfa. Överskottet av proteinet leder till inflammation.
JAG HAR DET JUST NU GANSKA KÄMPIGT MED KLÅDA OCH ATT UTSLAGEN SPRICKER SOM SJÄLVSPRICKOR HUR MYCKET JAG ÄN SMÖRJER.
Jag har mailat en behandlingsanläggning i Södertälje och jag är välkommen dit för i början av Juni var jag på Mälarsjukhuset i Eskilstuna och fick (vad jag tycker) en PRYO till läkare hon gav mig kortison salva som jag använt förut och som inte hjälpt de senaste 3 åren men hon lyssnade inte ens, jag har även ont och är stel i mina leder men det kan man vara svarade hon då. Psoriasis också är kopplat till Artrit..Så det blir en sväng till södertälje och förhoppningsvis får jag en tid hos deras läkare.
Att lära sig leva med en obotlig sjukdom är inte alls lätt, jag är ledsen och riktigt nere ibland för det känns rätt hopplöst men andra dagar så märker jag inte av det så mycket.Men jag har ett stort förråd av mjukgörande och kortison så jag klara mig (om de ändå hjälpte) Vissa medel kostar allt mellan 600 kr tuben till 1400 kr så det är inte billigt att inte få rätt medicin, men jag tänker inte ge upp...

UPPDATERING

Jag har varit på PSO i Södertälje och fått en läkartid den 14/9, sen har sjuksköterskan där rekommenderat mig och läkaren att jag ska få prova på Tabletterna :-)
Hoppas bara att jag mår bra av dem.


Kommentarer
Malin

Jag ska skaffa en vanlig blogg med men inte här, där kommer bara vissa få tillgång till det jag skriver... Det finns ett gratisprogram som heter GIMP som är snarlikt Photoshop, kanske ska pröva med det ;)

2011-08-23 @ 15:31:32
URL: http://allaboutphotoshop.blogg.se/
Innan du kommenterar läs detta!!
* Alla mina bilder som jag själv har tagit får ej lånas eller kopieras av andra, detta räknas som stöld och anmäls direkt!
* Inga rasistiska kommentarer, hot eller trakaserier godtas!
* Ska ni ska skicka spam, gör det någon annan stans tack!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0