Ledsen :´(

Idag har jag varit hos hudläkaren för min Psoriasis som jag har överallt, och att jag har ont i mina leder i fingrarna.Jag har provat alla kortison krämer som finns och inget hjälper längre. Jag rådfrågade henne om Medicinen Methatrexate men hon vill vänta med den.
Så tillbaka till krämer och att jag ska få göra "Bucky" behandlingar i höst, det är en slags mjukröntgen som tydligen skall vara bra. Sen skall de utvärdera mina fingrar och se om jag är berättigad att få medicinen.

VAD ÄR MTX?

Methotrexate användes från början mot blodcancer, då i höga doser. Senare upptäcktes att MTX i mycket lägre doser kunde hjälpa mot psoriasis och ledgångsreumatism. Vid ledgångsreumatism aktiveras olika typer avblodceller. Dessa utsöndrar kemiska ämnen som startar inflammationen i lederna. MTX bromsar denna process och därmed även symtomen på inflammation

Methotrexate är  ett kraftigt inflammationsdämpande medel som i många år har använts bl.a. vid behandling av hudsjukdomen psoriasis  Det har visat sig att Methotrexate också har mycket god effekt vid kronisk ledinflammation och andra reumatiska inflammatoriska sjukdomar. Medicinen dämpar sjukdomens inflammatoriska aktivitet, vilket innebär att symptom som stelhet, värk, ledsvull-nad och trötthet minskar. Förbättringen kommer i regel efter 2-3 månader.
Om man har god effekt av medicinen, kan man fortsätta behandlingen i många år.
Numera används Methotrexate även i kombination med andra anti-reumatiska mediciner. 

Det är inte bara en dans på rosor med denna medicin.

KONTROLLER
Blodprover kontrolleras varannan vecka i 3 månader, därefter en gång per må-nad. Efter 6 månader var 8:e vecka. Om proverna är bra, hör Du inget från oss. Det är viktigt att Du tar prover regelbundet, så att vi kan upptäcka eventu-ella biverkningar och i vissa fall avbryta behandlingen. Man bör ej ta blodprov tidigare än 48 timmar efter medicinintag. Kontakta Din läkare eller sjuksköterska om Du misstänker biverkningar. Tag gärna blodprov ett par dagar innan nästa veckodos intages.

ÖVRIGT
Röntgen av lungorna görs rutinmässigt när Du börjar med Methotrexate.
I regel ges tillskott av folsyra (vitamin)
"


Kommentarer
Innan du kommenterar läs detta!!
* Alla mina bilder som jag själv har tagit får ej lånas eller kopieras av andra, detta räknas som stöld och anmäls direkt!
* Inga rasistiska kommentarer, hot eller trakaserier godtas!
* Ska ni ska skicka spam, gör det någon annan stans tack!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0